Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PTS wykona naprawę główną lubuskich SA105

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
11-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-12-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PTS wykona naprawę główną lubuskich SA105
fot. MOs810 (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego podpisał umowę ze spółką Public Transport Service na wykonanie naprawy okresowej na poziomie P5 dwóch autobusów szynowych serii SA105, wyprodukowanych przez ZNTK Poznań. Wartość kontraktu opiewa na kwotę ponad 12 mln zł.

Na początku XXI wieku pierwsze samorządy wojewódzkie w Polsce postanowiły krótko po przejęciu odpowiedzialności za organizację regionalnego transportu kolejowego dokonać pierwszych inwestycji taborowych. Dotyczyły one niemal wyłącznie taboru spalinowego. Pierwsze projekty w tym obszarze dotyczyły zakupu lekkich autobusów szynowych z dwoma osiami na człon. Trend ten nie trwał długo – tego typu konstrukcje już wtedy były w Europie schyłkowe, dlatego i w naszym kraju dość szybko ustąpiły miejsca zespołom trakcyjnym z wózkami Jacobsa między członami, bardziej komfortowym i bezpieczniejszym. Niemniej, pierwsza fala zmian na polskiej kolei przyniosła ostatnie zakupy autobusów szynowych. Jednym z ich producentów były ZNTK Poznań.

Ich ostatnią serią autobusów szynowych były Regio Trampy, produkowane w latach 2002-2007. Wśród miłośników kolei są znane jako “żelazka” – ze względu na charakterystyczny kształt. Łącznie powstało 7 wagonów silnikowych SA105 oraz 10 dwuczłonowych zespołów trakcyjnych SA108. Niemal jedna trzecia Regio Trampów trafiła do województwa lubuskiego, które pozyskało 4 jednostki serii SA105 oraz pojedynczy egzemplarz SA108. Jak informowaliśmy was na łamach “Rynku Kolejowego” pod koniec września, Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego po ponad 20 latach eksploatacji ogłosił przetarg na wykonanie naprawy okresowej na poziomie P5 dwóch spośród czterech posiadanych SA105. Znamy już wykonawcę naprawy głównej tych pojazdów – będzie nim spółka Public Transport Service.

Wartość podpisanej w dniu 3 grudnia przez UMWL umowy z wykonawcą opiewa na kwotę 12 mln zł. Przypomnijmy, że to właśnie cena była głównym kryterium oceny ofert – z tego tytułu można było uzyskać do 60% punktów. Zamawiający przewidział tylko jedno kryterium pozacenowe, o 40-procentowej wadze, w postaci oferowanego okres udzielonej gwarancji. Zamówienie powinno zostać wykonane w ciągu 100 dni. Oprócz czynności standardowych dla napraw głównych obejmie ono również zakres przedmiotu zamówienia obejmie również wykonanie prac dodatkowych i modernizacyjnych: wymianę systemy klimatyzacji na wydajniejszy, wymianę świateł zewnętrznych na multiprojektor kolejowy oraz zabudowę systemu informacji pasażerskiej, monitoringu i zliczania liczby pasażerów.

Samorząd województwa lubuskiego posiada dziś wyjątkowo różnorodny park taborowy. Dotyczy to w szczególności pojazdów spalinowych – mówimy tu o sześciu różnych seriach. Lubuski zakład Polregio eksploatuje obecnie obok SA105 i SA108 zespoły trakcyjne SA139 (czyli Linki) oraz dość zbliżone pod względem konstrukcyjnym SA133 i SA134 produkcji Pesy Bydgoszcz, 1 egzemplarz SZT typu SA137, wyprodukowany przez Newag. Mając na względzie fakt, iż oprócz powyższych jednostek spalinowych w tym regionie wykorzystywane są dodatkowo dwutrakcyjne Impulsy 2 produkcji Newagu oraz PLUS, który wyprodukowała H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, czy też elektryczne Impulsy pierwszej generacji, możemy mówić bez większej przesady o taborowym galimatiasie. 

Autobusy szynowe serii SA105 mierzą 17,2 metra długości. Ich masa wynosi zaledwie 28 ton. Jest to niewiele większa wartość niż w przypadku czeskich jednostek serii 810, czyli słynnych “motoraków”, których masa własna wynosi ok. 20 ton. Przekłada się to na niskie zużycie paliwa – wynosi ono średnio tylko ok. 38 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. W częściowo niskopodłogowej przestrzeni pasażerskiej znajdują się 43 miejsca siedzące, co oznacza, że zużycie paliwa na pasażera na 100 kilometrów wynosi mniej niż 1 litr. Pojazd napędza jeden silnik Diesla o mocy 257 kW, wyprodukowany przez MAN-a. SA105 mogą rozpędzić się do 120 km/h, jednakże maksymalna prędkość eksploatacyjna została ograniczona do 100 km/h. Ich zasadniczą wadą jest dość niski komfort jazdy, zwłaszcza na torze stykowym, co jest zresztą typowe dla pojazdów dwuosiowych.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dwa lub trzy wielkopolskie SA108 do naprawy głównej

Tabor i technika

Dwa lub trzy wielkopolskie SA108 do naprawy głównej

Mikołaj Kobryński 08 grudnia 2025

Wielki przetarg na EZT w Szwajcarii. Stadler nie składa broni

Biznes

Wszystkie Elfy Kolei Mazowieckich do naprawy głównej

Tabor i technika

Wszystkie Elfy Kolei Mazowieckich do naprawy głównej

Mikołaj Kobryński 27 listopada 2025

Podlaskie SA133 do naprawy głównej

Tabor i technika

Podlaskie SA133 do naprawy głównej

Mikołaj Kobryński 21 listopada 2025

Polregio chce wydzierżawić 4 pociągi spalinowe

Biznes

Polregio chce wydzierżawić 4 pociągi spalinowe

Mikołaj Kobryński 05 września 2025

Pomorskie Impulsy do naprawy rewizyjnej

Tabor i technika

Pomorskie Impulsy do naprawy rewizyjnej

Mikołaj Kobryński 27 sierpnia 2025

Zobacz również:

Dwa lub trzy wielkopolskie SA108 do naprawy głównej

Tabor i technika

Dwa lub trzy wielkopolskie SA108 do naprawy głównej

Mikołaj Kobryński 08 grudnia 2025

Wielki przetarg na EZT w Szwajcarii. Stadler nie składa broni

Biznes

Wszystkie Elfy Kolei Mazowieckich do naprawy głównej

Tabor i technika

Wszystkie Elfy Kolei Mazowieckich do naprawy głównej

Mikołaj Kobryński 27 listopada 2025

Podlaskie SA133 do naprawy głównej

Tabor i technika

Podlaskie SA133 do naprawy głównej

Mikołaj Kobryński 21 listopada 2025

Polregio chce wydzierżawić 4 pociągi spalinowe

Biznes

Polregio chce wydzierżawić 4 pociągi spalinowe

Mikołaj Kobryński 05 września 2025

Pomorskie Impulsy do naprawy rewizyjnej

Tabor i technika

Pomorskie Impulsy do naprawy rewizyjnej

Mikołaj Kobryński 27 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij